Hoe verkoop je jouw onderneming succesvol? 10 praktische tips!
9 december 2024 - door Harko Buringh
Het verkopen van je onderneming is een mijlpaal in je ondernemerschap. Of je nu verkoopt om met pensioen te gaan, een nieuwe uitdaging aan te gaan of de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, het proces is complex en vraagt om een goede voorbereiding. De meeste ondernemers doen dit maar één keer in hun leven. Zorg dat je het in één keer goed doet!
In de afgelopen 20 jaar ben ik vanuit diverse rollen (als directeur of adviseur of investeerder) bij veel (ver)koopprocessen in de food en agrisector betrokken geweest. Graag deel ik deze tien tips waarmee je goed op weg bent naar een succesvolle verkoop.
1. Bereid je goed voor
Een succesvolle verkoop begint met een solide voorbereiding. Zorg dat je bedrijf in optimale conditie is en stel jezelf de volgende vragen:
- Waarom wil ik mijn bedrijf verkopen? Transparantie over je motivatie kan onderhandelingen soepeler laten verlopen.
- Zijn mijn bedrijfsvoering en financiën op orde?
- Wat is mijn bedrijf waard? Laat een professionele waardebepaling uitvoeren.
2. Ken je ideale koper
Niet iedereen is geschikt als koper voor jouw bedrijf. Identificeer wie jouw ideale koper is. Dit kan een concurrent zijn, een investeerder, een familiebedrijf, of misschien een medewerker. Met een gericht profiel kan je jouw verkoopverhaal beter afstemmen.
3. Werk met een corporate finance adviseur
Een professional inhuren kan het proces enorm vereenvoudigen. Overnameadviseurs hebben ervaring met onderhandelingen, kennen de markt en weten hoe ze jouw bedrijf aantrekkelijk kunnen presenteren.
Ze kunnen onder andere helpen met:
- Het vinden van potentiële kopers.
- Het opstellen van een informatiememorandum.
- Het voeren van onderhandelingen.
- Het coördineren van het gehele verkoopproces.
Hoewel het inhuren van een adviseur een investering is, verhoogt het de kans op een succesvolle verkoop tegen een betere prijs, voorwaarden en condities.
4. Optimaliseer je bedrijf vóór de verkoop
Door waarde toe te voegen aan je bedrijf vóór de verkoop, maak je het aantrekkelijker. Denk aan het verbeteren van processen, versterken van klantenrelaties en het op orde brengen van je administratie. Hoe je dit kunt doen lees je in mijn eerdere blog over waardecreatie.
5. Bepaal een realistische vraagprijs
Laat een objectieve waardebepaling uitvoeren door een onafhankelijke deskundige en bepaal een realistische vraagprijs. Naast financiële cijfers spelen ook merkwaarde, reputatie en klantenbestand een rol. Een goed onderbouwde vraagprijs verhoogt de kans op succes.
6. Wees transparant tijdens het proces
Vertrouwen is erg belangrijk in het verkoopproces. Zorg daarom dat je open bent over eventuele risico’s of uitdagingen binnen je bedrijf. Verborgen gebreken kunnen leiden tot een afgebroken deal of juridische complicaties achteraf.
Een due diligence onderzoek is een standaardonderdeel van het verkoopproces. Hierin wordt jouw bedrijf op meerdere gebieden grondig doorgelicht (o.a. financieel, juridisch, fiscaal, commercieel, operationeel, milieu). Wees hierop voorbereid en lever alle benodigde informatie tijdig en correct aan.Dit laat een koper ook gelijk zien dat je jouw zaakjes op orde hebt.
7. Onderhandel slim
Onderhandelen is een kunst op zich. Blijf professioneel en rationeel, ook als je emotioneel betrokken bent bij je onderneming. Enkele tips:
- Voer de onderhandelingen niet zelf, maar neem een overnameadviseur in de arm om de ratio te bewaken in gesprekken waar emoties soms op kunnen lopen.
- Bepaal vooraf je onderhandelingsstrategie: Als meerdere partijen interesse hebben, kan dit je onderhandelingspositie versterken.
- Bereid je voor op compromissen: Weet waar je op wilt toegeven en waar niet.
- Denk verder dan alleen de prijs: betalingsvoorwaarden, af te geven garanties, waarborging van werkgelegenheid en continuïteit van het bedrijf zijn ook belangrijk.
8. Plan je exitstrategie
Wat ga je doen na de verkoop? Kopers vragen soms om een soepele overdracht, waarbij je tijdelijk aanblijft. Denk na over hoe je deze periode wilt invullen. Daarnaast is het belangrijk om een financiële planning te maken voor na de verkoop. Wat ga je doen met de opbrengst? Bespreek dit met een financieel adviseur.
9. Communiceer zorgvuldig
Het aankondigen van een verkoop kan spanning veroorzaken bij werknemers, klanten en leveranciers. Zorg dat je communicatie zorgvuldig is. Informeer de belangrijkste betrokkenen op het juiste moment en wees duidelijk over de continuïteit van het bedrijf.
10. Zorg voor een waterdichte overeenkomst
De laatste stap is het opstellen van een juridisch waterdichte verkoopovereenkomst. Deze overeenkomst bevat afspraken over:
- De verkoopprijs en betalingswijze.
- Garanties en vrijwaringen.
- Eventuele nazorg van jouw kant.
Conclusie
Een bedrijf verkopen is complex, maar met de juiste voorbereiding, ondersteuning en strategie vergroot je de kans op succes. Door een goede voorbereiding, het inschakelen van de juiste experts, en een doordachte aanpak kun je zorgen voor een soepele en succesvolle verkoop.
Wil je weten hoe wij je kunnen helpen? Neem contact met ons op; we denken graag met je mee! Ook kunnen wij jou helpen bij het in de arm nemen van de juiste professionals in dit proces, zoals een transactieadvocaat.

Over Harko
Met meer dan 20 jaar ervaring in de food- en agrisector, is Harko de strategische partner die ondernemers helpt om hun bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Zijn carrière begon bij Cargill, Van Oers Corporate Finance en Delta NV, waar hij actief was als M&A-adviseur en algemeen directeur. In deze rollen heeft hij succesvol bijgedragen aan diverse nationale en internationale overnames, herstructureringen en groei- en verandertrajecten.